Psalm 114 (tłum. Biblia Tysiąclecia)
1 Alleluja. Gdy Izrael wychodził z Egiptu, dom Jakuba - od ludu obcego, /2 przybytkiem jego stał się Juda, Izrael jego królestwem./3 Ujrzało morze i uciekło, Jordan bieg swój odwrócił./4 Góry skakały jak barany, pagórki - niby jagnięta./5 Cóż ci jest, morze, że uciekasz? Czemu, Jordanie, bieg swój odwracasz?/6 Góry, czemu skaczecie jak barany, pagórki - niby jagnięta?/7 Zadrżyj, ziemio, przed obliczem Pana całej ziemi, przed obliczem Boga Jakubowego,/8 który zmienia opokę w oazę, a skałę w krynicę wody.
Psalm 115 (tłum. Biblia Tysiąclecia)
1 Nie nam, Panie, nie nam, lecz Twemu imieniu daj chwałę za Twoją łaskawość i wierność!/2 Czemu mają mówić poganie: A gdzież jest ich Bóg?/3 Nasz Bóg jest w niebie; czyni wszystko, co zechce./4 Ich bożki to srebro i złoto, robota rąk ludzkich./5 Mają usta, ale nie mówią; oczy mają, ale nie widzą./6 Mają uszy, ale nie słyszą; nozdrza mają, ale nie czują zapachu./7 Mają ręce, lecz nie dotykają; nogi mają, ale nie chodzą; gardłem swoim nie wydają głosu./8 Do nich są podobni ci, którzy je robią, i każdy, który im ufa./9 Dom Izraela pokłada ufność w Panu, On ich pomocą i tarczą./10 Dom Aarona pokłada ufność w Panu, On ich pomocą i tarczą./11 Bojący się Pana, pokładają ufność w Panu, On ich pomocą i tarczą./12 Pan o nas pamięta: niech nam błogosławi; niech błogosławi domowi Izraela, niech błogosławi domowi Aarona;/13 niech błogosławi bojącym się Pana, zarówno małym jak i wielkim!/14 Niech Pan was rozmnoży, was i synów waszych!/15 Błogosławieni jesteście przez Pana, co stworzył niebo i ziemię./16 Niebo jest niebem Pana, synom zaś ludzkim dał ziemię./17 To nie umarli chwalą Pana, nikt z tych, którzy zstępują do Szeolu,/18 lecz my błogosławimy Pana odtąd i aż na wieki.
Teologia Psalmu
Jak każdy hymn, tak i Psalm 114 miał na celu uwielbić Jahwe za opiekę nad Izraelem w krytycznych chwilach jego historii, jakimi była ucieczka przed Egipcjanami usiłującymi ich ponownie uczynić niewolnikami, oraz za pomoc Bożą przy przejściu przez Jordan do Ziemi Obiecanej. Dwukrotne zaś napojenie wodą podczas wędrówki Izraela po pustyni miało pouczyć, że Bóg jest gotów powtórzyć swoją pomoc, jeśli będą Go o to z ufnością prosić. Ta zachęta implicite zawarta w Psalmie 114 zostanie explicite zaakcentowana w Psalmie 115. Wspomniane bowiem w Psalmie 114 cztery epizody ze zbawczej historii Izraela wybiegają daleko poza ramy przeszłej rzeczywistości, ale są obrazami pouczającymi o przyszłej rzeczywistości. Wody zarówno Morza Czerwonego, jak rzeki Jordan wyobrażają różne moce chaosu, które w mitach pogańskich walczą z bóstwami pogan, a w Izraelu uciekają przed Jahwe (w. 5; por. Ps 74, 13 nn; 89, 10 nn). I u Iz 51, 9 nn zwycięstwo nad wodami jest obrazem bliskiego wybawienia narodu izraelskiego. Podobnie i góry skaczące, i drżąca ziemia pouczają o nowych Bożych dziełach zbawczych. Skaczące z radości góry, jak i u Iz 44, 23; 49, 13; 55,12 dowodzą, że Jahwe obiecał swemu ludowi powrót z wygnania do ojczyzny. Drżąca ziemia (w. 7) jest znów obrazem (jak w hymnie 96, 9 o królowaniu Jahwe), że Jahwe okaże w przyszłości swoją moc i jak zapowiada Iz 24, 18-22 osądzi świat, zaś dla Izraela będzie zbawczą twierdzą (Ps 46, 8-12). Wspomnienie epizodu o wyprowadzeniu wody ze skały jest obrazem przyszłej pomocy Bożej. Iz 41, 18, posługując się tym obrazem, zapowiada przyszłe Boże łaski: „Każę wytrysnąć strumieniom na mnogich wzgórzach, źródłu w środku ziemi, zamienię pustynię bezwodną na pojezierze, a nieurodzajną ziemię na ziemię urodzajną (por. Iz 42, 20; 44, 3; 55, 1). Triumfujący Bóg Zbawca w Psalmie 114 jest Bogiem triumfującym Nowego Przymierza. Według Dz 7, 35; l Kor 10, 1-4; l P 2, 9; Ap 5, 9 n; 15, 3, uwolnienie z Egiptu jest obrazem nowotestamentowego zbawienia od grzechu, śmierci i szatana.
Teologia Psalmu 115 pokrywa się z tym, co zawiera Psalm 114. W obu tych utworach jest podkreślona nauka o Jahwe jako Zbawcy, oba też uczą o pokładaniu ufności w Jahwe. Różnią się jednak w przedstawieniu tych nauk. Gdy w Psalmie 114 naukę o Jahwe-Zbawcy psalmista przedstawia przy pomocy specjalnie dobranych epizodów z historii Izraela, to w Psalmie 115 ta idea została uwydatniona przez potęgę Jahwe, który błogosławi nie tylko wielkim, ale i małym (por. w. 13). Inaczej też w obu utworach zostało wyrażone wezwanie do ufności. Gdy Psalm 114 zawiera wezwanie do ziemi, aby zadrżała przed przyjęciem Jahwe-Zbawcy (w. 7), to Psalm 115 wzywa cały Izrael do ufności w Jahwe, gdyż On był, jest i będzie jedynie jego pomocą i tarczą, bo On tylko jest Bogiem i to Bogiem wszechmocnym.
ks. prof. Stanisław Łach
114
W drodze domem jest sieć niewidzialnych związków między ludźmi. Treścią Psalmu 114 jest cud wyjścia. Użyte metafory tak mocno dotykają źródła zdarzenia, że nawet nie dziwi ich nierealność. Marzenia o zmianie swego życia, wyjściu z mroku, są jak niewidzialna droga, po której podąża wola. Nowe życie to przede wszystkim ciągłe wychodzenie i dochodzenie. To nieustanny ruch. To bolące nogi i wysuszony język. To ręka nad czołem, oczy wpatrzone w horyzont. Gdy człowiek zmienia życie, tak bardzo jest zajęty, że nie widzi radosnych liści i uśmiechniętych chmur.
115
Jak to jest wpatrywać się w twarz bożka i wierzyć, że słucha naszych pragnień?
Jak to jest patrzeć w martwe oczy posągu i powierzać mu zdrowie swoich dzieci?
Jak to jest wierzyć bożka i myśleć, że zmieni jutrzejszy dzień?
Jak to jest czuć dotyk i wiedzieć, że to TEN, który jest w niebie?
Wiesław Gdowicz