niedziela, 14 stycznia 2007

Psalm 81

Psalm 81 (tłum. Biblia Poznańska)

POUCZENIE PRZY OBCHODACH ŚWIĄTECZNYCH


1[Uwaga] dla kierownika chóru: na melodię „Tłocznie”; [Psalm] Asafa. 2Śpiewajcie radośnie Bogu, który jest mocą naszą, wykrzykujcie na cześć Boga Jakuba! 3Wznieście pienia, uderzcie w bęben, niech zabrzmi dźwięczna cytra i harfa! 4Zadmijcie w róg w dzień nowiu, w dzień pełni księży ca, w dzień naszego święta! 5Bo takie jest prawo w Izraelu, nakaz Boga Jakuba. 6Takie przykazanie dał [potomkom] Józefa, gdy wyruszał z ziemi egipskiej. Słyszę nieznaną mi mowę: 7„Zdjąłem brzemię z jego grzbietu, ręce jego są wolne od dźwigania koszów. 8Wołałeś w udręczeniu, i oswobodziłem cię, odpowiedziałem ci z głębi wezbranej gromem chmury, doświadczyłem cię przy Wodach Swarów. 9Słuchaj, ludu mój, bo napominam cię! Obyś mnie usłuchał, Izraelu! 10Nie będziesz miał cudzego bóstwa u siebie, nie będziesz się kłaniał bogu obcych ludów! 11Ja, Jahwe, jestem Bogiem twoim, który cię wywiódł z ziemi egipskiej! Otwórz szeroko usta twoje, a napełnię je. 12Ale lud mój nie słuchał głosu mego, Izrael nie był posłuszny woli mojej. 13Dlatego pozwoliłem im trwać w uporze ich serc i postępować według ich własnych zamysłów. 14O, gdybyż to lud mój mnie słuchał, gdyby Izrael kroczył moimi drogami! 15Wnet bym poskromił ich nieprzyjaciół i skierował swą rękę przeciwko ich ciemięzcom. 16Ci, którzy go nienawidząc byliby mu poddani, i los ich byłby utrwalony na wieki. 17Jego zaś karmiłbym najprzedniejszą pszenicą i sycił miodem ze skały”.

Teologia Psalmu 81

Część hymniczna Psalmu 81 uczy, że cześć Bogu należy składać w usposobieniu radosnym, nie w sposób wymuszony, bo „radosnego dawcę Bóg miłuje" (2 Kor 9, 7). Druga część psalmu wskazuje, jak bardzo ważne w religii objawionej jest słowo Boże, które w tym wypadku poucza o miłosiernym Bogu, pozostawiającym niewdzięczny lud kaprysom własnej woli, ale reagującym na każdy przejaw dobrej woli grzesznika.

ks. prof. Stanisław Łach

Liturgia prorocka, tak określa ten utwór Katolicki Komentarz Biblijny. W trakcie sprawowania liturgii wypowiedziana zostaje wyrocznia. Psalm 81 powiązany jest ze świętem Namiotów i pełno w nim dźwięków: śpiewajcie, wykrzykujcie, zadmijcie, wołałeś, odpowiedziałem ci i jeszcze to może najważniejsze - Słyszę nieznaną mi mowę. Tak duża ilość słów określających i odnoszących się do słuchu sprawia wrażenie jakby autorowi chodzi o uwrażliwienie właśnie słuchu. Tym bardziej, że chodzi o mowę nieznaną – Biblia jerozolimska mówi o języku nieznanym to takim poprzez który Izrael dowie się o wolności czyli to kiedyś doświadczał i przez niewierność utracił. Jednak bym „język nieznany” mógł być przyjęty konieczny jest słuch. „Słuchaj Izraelu” tak rozpoczyna się Dekalog.

Wiesław Gdowicz

Przychodzi chwila, gdy wydaje się, że słowo zawisło w próżni. Ten na którego spada próba, jest wybrańcem takiej chwili. Istnieje po to, aby słowo narodziło się w nim ponownie do życia.

Paul Beauchamp SJ