wtorek, 16 stycznia 2007

Psalm 86

Psalm 86 (tłum. Biblia Poznańska)

MODLITWA W UTRAPIENIU


1 Modlitwa Dawida. Nakłoń, Jahwe, ucha swego, wysłuchaj mnie, bo uciśniony jestem i biedny!2 Strzeż mego życia, bo jestem Ci oddany, ratuj sługę swego, który w Tobie pokłada nadzieję!3 Tyś Bogiem moim, zlituj się nade mną, Panie, do Ciebie wołam bowiem nieustannie!4 Obdarz radością serce sługi Twego, do Ciebie bowiem, Panie, wznoszę duszę moją!5 Bo Ty, o Panie, dobrotliwy jesteś i skory do przebaczania, i pełen miłosierdzia dla wszystkich, którzy Cię wzywają.6 Wysłuchaj, Jahwe, modlitwy mojej i zważ na moje głośne błagania!7 W dzień mego utrapienia wołam do Ciebie, a Ty mnie wysłuchasz.8 Nie ma wśród bogów żadnego Tobie równego, Panie, i nic nie dorówna dziełom Twoim.9 Wszystkie narody, które stworzyłeś, przyjdą, by upaść przed Tobą, Panie, i oddać chwałę Twojemu Imieniu.10 Bo wielki jesteś i czynisz cuda, Ty sam jedynie jesteś Bogiem!11 Wskaż mi, Jahwe, drogę Twoją, bym chodził w Twojej prawdzie, i kieruj me serce ku temu jedynie, by czuło bojaźń przed Twoim Imieniem!12 Chcę Cię wysławiać, Panie, Boże mój, z całego serca mego i wiecznie wielbić Imię Twoje.13 Bo wielkie jest miłosierdzie Twoje nade mną: wyrwałeś moją duszę z głębin Szeolu.14 Boże, zuchwalcy powstali przeciwko mnie i zgraja gwałtowników nastaje na moje życie, na Ciebie wcale nie zważając.15 Lecz Ty, o Panie, jesteś Bogiem miłosiernym i łaskawym, nierychłym do gniewu i wielce dobrotliwym, i wiernym.16 Wejrzyj na mnie i bądź mi łaskawy, użycz swej siły słudze Twemu i wybaw syna Twojej służebnicy.17 Okaż mi znak Twej łaskawości, by ci, którzy mnie nienawidzą, ujrzeli ku swemu zawstydzeniu, że Ty, o Jahwe, wspomagasz mnie i pocieszasz.

Teologia Psalmu 86

W Psalmie tym modlący się staje przed Bogiem, swym Panem, jako hasid tj. jako związany z Bogiem szczególnym węzłem przymierza. Modlitwę jego w ciężkim położeniu, w jakim się znalazł, charakteryzują następujące postawy: potrzebujący są uprzywilejowani przed Bogiem; trzeba apelować do miłosierdzia Bożego i Jego litości; nasza wdzięczność za pomoc jest zapoczątkowaniem powszechnego uwielbienia Boga.

ks. prof. Stanisław Łach

Kiedy rozmawiamy z Bogiem na modlitwie, nie rozdzielamy Syna od Ojca. Nasz Pan Jezus Chrystus, Syn Boży, modli się dla nas i modli się w nas i modli się przez nas. Pozwala nam rozpoznać w Nim nasze słowa i Jego słowa w nas. Struktura Psalmu 86: ww. 1-7 – prośba o Bożą pomoc; ww. 8-11- wyrażenie ufności; ww. 12-13 – dziękczynienie w odpowiedzi na wyrocznię wybawienia; ww. 14-17 – lamentacja (ww.14-16 na przemian z wyrazami ufności ww. 15, 17).

Wiesław Gdowicz