czwartek, 11 stycznia 2007

Psalm 50

Psalm 50 (tłum. Biblia Tysiąclecia)

1. Psalm. Asafowy. Przemówił Pan, Bóg nad bogami, i zawezwał ziemię od wschodu do zachodu słońca./ 2 Bóg zajaśniał z Syjonu, korony piękności./ 3 Bóg nasz przybył i nie milczy: przed Nim ogień trawiący, wokół Niego szaleje nawałnica./ 4 Wzywa On z góry niebo i ziemię, by lud swój sądzić./ 5 Zgromadźcie Mi moich umiłowanych, którzy zawarli ze Mną przymierze przez ofiarę./ 6 Niebiosa zwiastują Jego sprawiedliwość, albowiem sam Bóg jest sędzią. 7 Posłuchaj, mój ludu, chcę przemawiać i świadczyć przeciw tobie, Izraelu: Ja jestem Bogiem, Bogiem twoim./ 8 Nie oskarżam cię o twe ofiary, bo twoje całopalenia zawsze są przede Mną./ 9 Nie chcę przyjmować cielca z twego domu ni kozłów ze stad twoich,/ 10 bo do Mnie należy cała zwierzyna po lasach, tysiąc zwierząt na moich górach./ 11 Znam całe ptactwo powietrzne, i do Mnie należy to, co się porusza na polu./ 12 Gdybym był głodny, nie musiałbym tobie mówić, bo mój jest świat i to, co go napełnia./ 13 Czy będę jadł mięso cielców albo pił krew kozłów?/ 14 Złóż Bogu ofiarę dziękczynną i wypełnij swe śluby złożone Najwyższemu,/ 15 wtedy wzywaj Mnie w dniu utrapienia: Ja cię uwolnię, a ty Mnie uwielbisz./ 16 A do grzesznika Bóg mówi: Czemu wyliczasz moje przykazania i masz na ustach moje przymierze/ 17 ty, co nienawidzisz karności i moje słowa rzuciłeś za siebie?/ 18 Ty widząc złodzieja, razem z nim biegniesz i trzymasz z cudzołożnikami./ 19 W złym celu otwierasz usta, a język twój knuje podstępy./ 20 Zasiadłszy, przemawiasz przeciw swemu bratu, znieważasz syna swojej matki./ 21 Ty to czynisz, a Ja mam milczeć? Czy myślisz, że jestem podobny do ciebie? Skarcę ciebie i postawię ci to przed oczy./ 22 Zrozumcie to wy, co zapominacie o Bogu, bym nie porwał, a nie byłoby komu zbawić./ 23 Kto składa Mi ofiarę dziękczynną, ten Mi cześć oddaje, a postępującym bez skazy ukażę Boże zbawienie.

Teologia Psalmu 50

Prawdziwa religijność musi się opierać na czci Boga, który się objawia ludziom i wyciąga do nich swe miłosierne dłonie. Człowiek na ten gest winien odpowiedzieć w podwójny sposób, a mianowicie przez wspólną modlitwę liturgiczną, która uwielbia Boga i zbliża ludzi do siebie oraz przez życie etyczne zgodne z przykazaniami Bożymi. Jest to streszczenie postulatów proroka par excellance Nowego Testamentu, pośrednika Nowego Przymierza, Jezusa Chrystusa.

ks. prof. Stanisław Łach

Niepokój, który pojawia się wobec faktu słuszności drogi uwielbienia Pana w duchu i prawdzie jest uzasadniony. W wielkim dniu Pan przyjdzie, by domagać się świadectwa miłości. Przyłoży Swoje życie do naszego i wtedy dopiero będziemy mogli zobaczyć czego brak. Niepokój oczekujących może mieć źródło w rozumieniu tego czego oczekuje Bóg. Formy kultu ograniczające się do zewnętrznych gestów bardzo szybko prowadzą do obłudy. Autor Psalmu dostrzega ten fakt i jego oburzenie jest tym większe, że mówi o ludziach znających i przestrzegających Prawo. Ograniczają oni swoje obowiązki wobec Boga do przestrzegania przepisów. Ażeby to ukazać przywołany jest paradoksalny „obraz” Boga z kawałkami zakrwawionego mięsa składanych ofiar w ustach. Zanim jednak pokiwamy głową nad banalnością tego obrazu warto zadać pytanie: „Jakiej ofiary oczekuje Bóg?” Odpowiedź można znaleźć w wierszach 14 i 15. Ukazuje ona zupełnie inny obraz Boga. Jeśli tylko jest przyjęta i przemyślana. Psalm 50 jest prawdopodobnie częścią liturgii odnowienia przymierza. Składa się z trzech części: Część 1 (1-6) - wezwanie na sąd; Część 2 (7-15) – sprawa ofiar; Część 3 (16-23) – zganienie tych, którzy nie słuchają Boga, (16-17) – ogólne oskarżenie, (18-21) – szczegółowe oskarżenie, (22-23) – podsumowujące zakończenie.

Wiesław Gdowicz

Wszystkie Psalmy mogą być odmawiane tak przed niebezpieczeństwem jak i po nim. Czyż nasze życie nie przebiega tak, że jedno niebezpieczeństwo poprzedza następne? Ale zanim zostaniemy wybawieni od śmierci, od której nic nas nie uchroni, możemy antycypować dziękczynny śpiew za prawdziwe życie.

Paul Beauchamp SJ