niedziela, 21 stycznia 2007

Psalm 3

Psalm 3 (tłum. Czesław Miłosz)

KTO JEST GODZIEN OBCOWAĆ Z BOGIEM?

1.Psalm Dawida, kiedy uciekał przed Absalomem, synem swoim. 2.O Panie, jak liczni są wrogowie moi! * Jak wielu powstaje przeciwko mnie? 3. Wielu powiada o mnie : * „Nie ma dla niego ratunku u Boga". 4. Ale Ty, o Panie, tarczą moją jesteś i chwałą moją, * Ty moją głowę podnosisz. 5. Głosem moim do Pana wołałem * i wysłuchał mnie na swojej świętej górze. 6. Układłem się i zasnąłem, i obudziłem się, * gdyż Pan wspiera mnie. 7. Nie ulęknę się kroci ludu, * które zewsząd mnie oblegają. 8. Powstań, o Panie, uratuj mnie, Boże mój ! * Ty raziłeś w szczękę wszystkich wrogów moich, * wyłamałeś zęby nieprawym. 9. W Panu zbawienie, * nad ludem Twoim błogosławieństwo Twoje.

Teologia Psalmu 3

Bóg jest Zbawcą ludzi, jeśli tylko pokładają w Nim nadzieję. Wielu komentatorów odnosi ten psalm do Jezusa, gdyż należy On do szczególnie prześladowanych przez swoich nieprzyjaciół. Nad Jezusem ukazała się w szczególniejszy sposób zbawcza moc Boża w chwili Jego zmartwychwstania. Psalm 3 odnosi się też do ludu Bożego obu Testamentów, który cierpiał i cierpieć będzie aż do końca świata, bo talk uczą święte księgi, ale cierpienie to zmieni się w radość.

ks. prof. Stanisław Łach

„Wielu powiada o mnie : „Nie ma dla niego ratunku u Boga". Kto może powiedzieć takie słowa. Tylko ten kto jest o tym przekonany. Pozostałe fakty będą konsekwencją takiego przekonania. Słysząc takie słowa psalmista może być pewien najgorszego. Jego wołanie o pomoc do Boga nie jest jednak krzykiem przerażenia. „Ty, o Panie, tarczą moją jesteś i chwałą moją, Ty moją głowę podnosisz.” „Chwałą” - „Kebod” to słowo hebrajskie oznaczające „chwałę”. Zawiera w sobie ideę ciężaru. Waga czegoś w jego istnieniu określa jego znaczenie. Mówiąc inaczej - tym coś ważniejsze w życiu im więcej waży. W języku hebrajskim chwała oznacza nie tyle czyjeś dobre imię co raczej rzeczywistą wartość. Psalmista taką rzeczywistą wartość upatruje w Bogu. Do Niego się zwraca. W idei ciężaru, zawartej w znaczeniu słowa „chwała” jest coś ciekawego. Im większa Chwała Boga w człowieku, tym większy ciężar. Większy ciężar powinien przyginać głowę do ziemi, a jednak psalmista mówi: „Ty moją głowę podnosisz”.

Wiesław Gdowicz