piątek, 26 stycznia 2007

Psalm 28

Psalm 28 (tłum. Biblia Poznańska)

PROŚBA O OBRONĘ PRZED NIEPRZYJACIÓŁMI I DZIĘKCZYNIENIE


1[Psalm] Dawida. Do Ciebie, Jahwe, wołam, Opoko moja! Nie pozostawaj dla mnie głuchy, abym przez Twoje milczenie nie stał się podobny do tych, którzy zstępują do grobu! 2Usłysz głos mego błagania, gdy wołam do Ciebie, gdy wznoszę ręce ku Twemu świętemu Przybytkowi! 3Nie zabieraj mnie wespół z bezbożnymi i tymi, co dopuszczają się nieprawości, którzy o pokoju mówią z bliźnimi swymi, a w sercach żywią złość. 4Odpłać im według ich czynów i według złości ich postępków; oddaj im według dzieła ich rąk i daj im odpłatę za to, czego się dopuścili! 5Nie zważają bowiem na czyny Jahwe ani na dzieło rąk Jego; On ich powali i już nie podźwignie. 6Błogosławiony Jahwe, gdyż usłyszał głos mego błagania! 7Jahwe jest moją mocą i moim puklerzem; w Nim serce moje nadzieję położyło, toteż doznałem pomocy. Przeto serce moje jest pełne radości; pieśnią moją Go wysławiam. 8Jahwe jest mocą swego ludu i zbawczą obroną swego pomazańca. 9Ocal swój lud i błogosław swemu dziedzictwu! Bądź im pasterzem i otaczaj ich opieką po wszystkie czasy!

Teologia Psalmu 28

Psalmista uczy, że każdy Izraelita, jako należący do ludu Bożego, może w swoich potrzebach znaleźć w świątyni na Syjonie siłę, twierdzę i zbawienie. Świątynia ta była „cieniem przyszłych dóbr”, które się ukazały w Jezusie Chrystusie. W Nim, przez Niego, z Nim mamy i my zapewnioną moc, ochronę i zbawienie.

ks. prof. Stanisław Łach

Psalm należy do grupy lamentacji. Zagrożony przez swych nieprzyjaciół Psalmista usilnie wzywa pomocy Bożej (w. 1-3) i prosi Boga o należne ukaranie przeciwników (w. 4-5.) Pewny wysłuchania swej prośby, składa Bogu dzięki za swe ocalenie (w. 6-7). Na końcu dodana jest modlitwa za króla i za naród (w. 8-9).

komentarz Biblia Poznańska