niedziela, 14 stycznia 2007

Psalm 80

Psalm 80 (tłum. Biblia Poznańska)

MODLITWA O ODNOWĘ IZRAELA


1[Uwaga] dla kierownika chóru: na melodię „Lilie”; świadectwo; Psalm Asafa. 2Pasterzu Izraela, nakłoń ucha! Ty, który prowadzisz Józefa jak trzodę, który zasiadasz na cherubach, ukaż się w swym blasku 3wobec Efraima, Beniamina i Manassego! Zbudź swoją moc i przybądź nam z pomocą! 4Jahwe Zastępów odnów nas, rozjaśnij swoje oblicze, a będziemy wybawieni! 5Jahwe Zastępów, dokądże będziesz pałał gniewem mimo modłów ludu Twego? 6Karmisz go chlebem płaczu i poisz łzami nad miarę. 7Uczyniłeś nas przedmiotem sporów wśród naszych sąsiadów, a wrogowie nasi szydzą z nas. 8Jahwe Zastępów, odnów nas, rozjaśnij swoje oblicze, a będziemy wybawieni! 9Przeniosłeś winorośl z Egiptu, wygnałeś ludy i zasadziłeś ją. 10przygotowałeś dla niej miejsce, i zapuściła korzenie, i napełniła ziemię. 11Góry okryły się jej cieniem, a cedry Boże jej gałęziami. 12Rozkrzewiła swe latorośle aż do morza, a pędy swoje aż do Rzeki. 13Czemu zburzyłeś jej ogrodzenie, tak że każdy przechodzień zrywa z niej grona? 14Pustoszy ją dzik leśny, a zwierzęta polne ją ogryzają. 15Powróć, Boże Zastępów! Wejrzyj z niebios, a obacz i weź w opiekę ten winny szczep, 16latorośl, którąś swą własną prawicą zasadził (i syna, któregoś sobie wychował)! 17Spalili ją ogniem i wycięli; Niech zginą od groźby Twego oblicza! 18Niech ręka Twa spocznie na mężu Twej prawicy, na synu człowieczym, któregoś sobie wychował. 19A my nigdy już nie odstąpimy od Ciebie! Przywróć nas do życia, a wzywać będziemy Imienia Twego! 20Jahwe Zastępów, odnów nas, rozjaśnij swoje oblicze, a będziemy wybawieni!

Teologia Psalmu 80

Nauką Psalmu 80 jest prośba skierowana do Boga o pomoc w nieszczęściu narodowym. Izrael wie ze swej historii, że wszystko zawdzięcza łasce Bożej. Toteż o łaskę Bożą prosi w swoim nieszczęściu i ufa, że mu Jahwe tej pomocy nie odmówi.

ks. prof. Stanisław Łach

Tłem dla tego Psalmu jest prawdopodobnie wydarzenie, które zostało opisane w rozdziale 17 Księgi Królewskiej. W tym to bowiem miejscu autor opisuje niezwykle istotny moment dla Izraela – upadek królestwa północnego. Ten fragment skupia się nie tyle na samym fakcie upadku co raczej powodach, jakie do tego doprowadziły. Teologiczna refleksja nad przyczynami klęski Izraela stwierdza, że nie wynikało to z przyczyn politycznych ani ze słabości Jahwe. Autor księgi wylicza dwie zasadnicze przyczyny: grzechy ludu jako całości i grzechy Jeroboama. Fragment 2Krl 17, 7-20 wylicza: zgrzeszyli przeciw Panu; czcili bogów obcych; naśladowali obyczaje ludów, które Pan wypędził; wymyślili sobie rzeczy przewrotne przeciw Panu; zbudowali sobie wyżyny – wszędzie tj. na każdym kroku; ustawili stelle i aszery; składali ofiary kadzielne; nie słuchali ostrzeżeń Jahwe i twardym uczynili sobie kark; odrzucili przykazania i przymierze jakie Bóg zawarł z przodkami; SZLI ZA NICOŚCIĄ I STALI SIĘ NICZYM i jeszcze to – przeprowadzali swoich synów i córki swoje przez ogień czyli spalili w ofierze Molochowi; uprawiali wróżbiarstwo i czarnoksięstwo.
Refren „Jahwe Zastępów odnów nas, rozjaśnij swoje oblicze, a będziemy wybawieni!” w wierszu 4,8 i 20 dzieli Psalm 80 na części; wstęp i prośba o pomoc; opis wrogów narodu; opis winnicy, którą Bóg wyrwał; prośba by Bóg zbawił lud i pokuta.

Wiesław Gdowicz

Jezus odmawiając Psalmy oczyszcza je: nie trzeba zmieniać litery, by tchnąć w nią Ducha. Tyle, że litera może zawsze maskować, maska zaś jest rewersem prawdy. Cechuje je pewne kłamstwo; wspólne całemu ludowi słowa kryją zapóźnienie ludu w stosunku do tych słów. Czyż człowiek grzeszny, fałszywy i gwałtowny nie mógłby nadużywać litery szukając dla siebie schronienia nawet w świętych Psalmach? Jezus przepędza grzech z tego schronienia. Dokonuje tego przyoblekając Pisma. Cierpienie ie radość wydzierają sobie trochę prawdy, zanim nie objawi się cała prawda Natomiast prawda i sprawiedliwość – przenikając cierpienie i radość – jednoczą je. Ginie maska, gdyż niknie w człowieku dualizm. To co dzieliło obecnie łączy.

Paul Beauchamp SJ