niedziela, 21 stycznia 2007

Psalm 76

Psalm 76 (tłum. Biblia Poznańska)

PIEŚŃ TRYUMFALNA PO ZWYCIĘSTWIE


1[Uwaga] dla kierownika chóru: na instrumenty strunowe; Psalm Asafa; pieśń.2Rozsławił się Bóg pośród Judy, wielkie jest Imię Jego w Izraelu.3W Szalem stanął Jego Przybytek, siedziba Jego na Syjonie.4Tu połamał ogniste strzały łuku, tarczę i miecz, i włócznię. 5Zajaśniałeś blaskiem, o Wspaniały,[zstępując] z wiekuistych gór.6Złupiono dzielnych bojowników, pogrążyli się we śnie, zawiodła [siła] ramienia wszystkich bohaterów.7Na groźbę Twoją, Boże Jakuba, zastygli w bezruchu jeźdźcy i konie.8O, groźny jesteś —któż się przed Tobą ostoi w godzinę Twego gniewu?9Z wysokości niebios ogłaszasz wyrok. Ziemia truchleje i milknie,10gdy Bóg powstaje, by dokonać sądu i wybawić wszystkich uciśnionych na ziemi. 11Zaiste, i zapalczywość ludzka przyczynia Ci chwały, opasujesz się ocalałymi od straszliwego gniewu.12Składajcie śluby Jahwe, Bogu waszemu, i wypełniajcie je! Niech wszyscy wokół Niego przynoszą dary Temu, który trwogę budzi.13On ukróca pychę książąt, napełnia lękiem królów ziemi.

Teologia Psalmu 76

Psalm 76 poucza o tym, co oznacza obecność Boga na Syjonie dla świata. Bóg Izraela łamie narzędzia wojenne, symbole ludzkiej dumy. Uniża dumę wielkich tego świata, buntowników i szerzycieli chaosu. Z Syjonu zsyła karę na buntowników, pokój dla uciśnionych. W tym Psalmie widziała społeczność Nowego Testamentu urzeczywistnienie czasów mesjańskich.

ks. prof. Stanisław Łach

Psalm jest zaliczany do pieśni o Syjonie. Wielbi ona Boga za to, że jest w Jerozolimie i pokonał tych, którzy atakowali miasto. Utwór jest zbudowany w oparciu o trzy określenia Jahwe: Jahwe „znany” tj. zamieszkujący Syjon; Jahwe „pełen światła” jasność, która niszczy wrogów; Jahwe „straszliwy, którego powinni się wszyscy lękać i którego powinni wielbić.

Wiesław Gdowicz

Stać nas jednak na sprawdzenie, że Psalm jest nieraz czymś więcej dla modlitwy niż jego słowa dostępne czytelnikowi. Wielokrotnie jest to upamiętnienie modlitewnej czynności, dziękczynne wotum wysłuchanego błagania: „Modliłem się do Boga – mówi człowiek - takimi słowami, On mnie wysłuchał, teraz zaś wielbię Go zgodnie z danym Mu uprzednio przyrzeczeniem”. Jeśli tak jest, to Księga Psalmów nie przekazuje nam słów uznanych za celujące w szczerości, zgodności z celem, wzniosłości czy pięknie, co mogłoby być tytułem do rywalizacji z innymi utworami o mniejszych czy większych zaletach. Ona zaprasza nas do włączenia się w łańcuch aktów zbawczych, a to zupełnie inna sprawa.

Paul Beauchamp SJ