piątek, 26 stycznia 2007

Psalm 33

Psalm 33 (tłum. Biblia Poznańska)

HYMN NA CZEŚĆ WSZECHMOCY I OPATRZNOŚCI BOŻEJ


1 Śpiewajcie, sprawiedliwi, radośnie na cześć Jahwe! Prawym przystoi pieśń chwały.2 Chwalcie Jahwe grą na cytrze, wysławiajcie Go na dziesięciostrunowej lutni!3 Śpiewajcie pieśń nową na Jego cześć, grajcie Mu pięknie przy dźwięku trąb!4 Słowo Jahwe bowiem jest prawdziwe, a wszystkie dzieła Jego świadczą o Jego wierności.5 On sprawiedliwość miłuje i Prawo, ziemię przepełnia Jego łaskawość. K6 Przez słowo Jahwe zostały stworzone niebiosa, przez tchnienie ust Jego — wszystkie ich zastępy.7 On wody morskie zebrał niby w worze, zgromadził w zbiornikach przepastne odmęty.8 Niech ziemię całą ogarnie bojaźń Jahwe, niechaj drżą przed Nim wszyscy mieszkańcy świata.9 Bowiem rzekł — i stało się, rozkazał — i powstało.10 Jahwe wniwecz obraca zamierzenia ludów, udaremnia zamysły narodów;11 ale postanowienia Jahwe trwają na wieki, a zamierzenia Jego serca sięgają najdalszych pokoleń.12 Błogosławiony naród, którego Bogiem jest Jahwe, lud, który On obrał sobie za dziedzictwo!13 Jahwe spogląda z nieba i widzi wszystkich synów człowieczych;14 z miejsca, gdzie Jego siedziba, patrzy na wszystkich mieszkańców ziemi,15 On, który ukształtował serce każdego z nich i zważa na wszystkie ich poczynania.16 Króla nie wybawią mnogie wojska, bohater nie zawdzięcza ocalenia potędze swej mocy;17 koń zawiedzie tego, kto liczy na zwycięstwo, i mimo wielkiej swej siły nie zapewni bezpieczeństwa.18 Lecz oko Jahwe zwrócone jest na tych, co się Go boją, co wyczekują Jego zmiłowania,19 aby wybawił ich od śmierci i by ich utrzymał przy życiu w czas głodu.20 My to pokładamy nadzieję w Jahwe, On naszą pomocą i puklerzem.21 O tak, w Nim serce nasze znajduje radość, w świętym Imieniu Jego cała nasza ufność.22 Niech łaska Twoja, Jahwe, będzie z nami, gdyż w Tobie ufność pokładamy.

Teologia Psalmu 33

Psalm 33 należy uważać nie tylko za modlitwę odmawianą przez lud Boży Nowego Testamentu razem z Jezusem, ale też za mod­litwę odnoszącą się do Jezusa Chry­stusa jako do przedwiecznego Słowa Ojca. W tej perspektywie, wypowie­dzi Psalmu 33 o Bożym planie (w. 10-12) otrzymują nowe naświetlenie. Prze­cież dobra nowina, którą Apostoł Pa­weł głosi poganom, to głoszenie „nie­zgłębionego bogactwa Chrystusa i wy­dobywanie na światło, czym jest wy­konanie [tego] tajemniczego planu, ukrytego przed wiekami w Bogu, Stwórcy wszechrzeczy. Przez to teraz wieloraka w przejawach mądrość Bo­ga stanie się Zwierzchnością i Władzą na wyżynach niebieskich — zgodnie z planem wieków, jaki powziął [Bóg] w Chrystusie Jezusie, Panu naszym" (Ef 3, 8 nn). Oko Boże wszystko ogar­niające (w. 13-19) spoczywa też na Chrystusie, który jest ,,ponad wszelką Zwierzchnością i Władzą i Mocą, i Pa­nowaniem" (Ef l, 21), który „bada nerki i serca" (Ap 19, 19) i wszystko zwycięża (Ap 2, 23), i strzeże Kościoła, iż wybawieni przezeń nie odczuwają już głodu, czy pragnienia (Ap 7, 36). A zatem w perspektywie NT, Ps 33 jest hymnem czasów eschatologicz­nych (Ap 19, 1).

ks. prof. Stanisław Łach

„Psalm 33, podzielony na 22 wersety, zgodnie z liczbą liter w alfabecie hebrajskim, jest pieśnią uwielbienia Pana wszechświata i historii. Radość przenika go od samego początku: "Sprawiedliwi, wołajcie radośnie na cześć Pana, prawym przystoi pieśń chwały. (...)” Zastanawiając się nad znaczeniem słowa „pieśń nowa” Ojciec święty przytacza świadectwo św. Bazylego: „Św. Bazyli, patrząc na to ostateczne wypełnienie, w ten sposób tłumaczy powyższy fragment: "Zwykle mówi się 'nowe' o czymś wyjątkowym albo o czymś, co dopiero się pojawiło. Jeżeli ze zdziwieniem i uniesieniem przewyższającym wszelkie wyobrażenie myślisz o Wcieleniu Pana, koniecznie śpiewaj pieśń nową i niezwykłą. Jeżeli myślą przebiegasz przez odrodzenie i odnowienie całej ludzkości, którą grzech uczynił starą, i ogłaszasz tajemnicę Zmartwychwstania, również wtedy śpiewasz pieśń nową i niezwykłą" (Homilia o Psalmach, 33, 2: PG 29, 327 B) . Według św. Bazylego, zaproszenie Psalmisty, który mówi: "Śpiewajcie Bogu pieśń nową", dla wierzących w Chrystusa oznacza: "Oddajcie Bogu cześć nie według starego zwyczaju, 'literą', lecz w nowości 'ducha'. Kto bowiem nie pojmuje Prawa w sposób zewnętrzny, lecz uznaje 'ducha', ten śpiewa 'pieśń nową'” (...)Hymn ten zbudowany jest z trzech części, które układają się jakby w trylogię uwielbienia. W pierwszej części (Ps 33, 6-9) celebruje się stwórcze dzieło Boga. (...)Bóg jest Panem ludzkiej historii, jak stwierdza się w drugiej części Psalmu 33, w wierszach 10-15. W mocnej antytezie przeciwstawiają się sobie zamiary mocy ziemskich i cudowne plany Boga, które kreśli On w historii. (...)Trzecia i ostatnia część Psalmu (Ps 33, 16-22) podejmuje z dwóch nowych punktów widzenia temat panowania Boga nad losami ludzkimi. (...)Psalm zamyka się antyfoną, która stanowi zakończenie znanego hymnu Te Deum: "Niech nas ogarnie łaska Twoja, Panie, według ufności pokładanej w Tobie!" (Ps 33, 22).


Z komentarza Ojca Świętego JP2 do Psalmu 33