Psalm 121 (Biblia Tysiąclecia)
1. Pieśń stopni. Wznoszę swe oczy ku górom: Skądże nadejdzie mi pomoc?
2. Pomoc mi przyjdzie od Pana, co stworzył niebo i ziemię.
3. On nie pozwoli zachwiać się twej nodze ani się zdrzemnie Ten, który cię strzeże.
4. Oto nie zdrzemnie się ani nie zaśnie Ten, który czuwa nad Izraelem.
5. Pan cię strzeże, Pan twoim cieniem przy twym boku prawym.
6. Za dnia nie porazi cię słońce ni księżyc wśród nocy.
7. Pan cię uchroni od zła wszelkiego: czuwa nad twoim życiem.
8. Pan będzie strzegł twego wyjścia i przyjścia teraz i po wszystkie czasy.
Teologia Psalmu 121
Podstawą ufności w pomoc Jahwe jest najpierw Jego potęga i Jego czujność nad wszystkimi , zarówno całym ludem Bożym, jak i poszczególnymi jego członkami. Z woli Ojca stróżem ludu Bożego Nowego Testamentu jest Jezus. „Błądziliście bowiem jak owce, ale teraz nawróciliście się do Pasterza i Stróża dusz waszych” 1 P. 2,25
ks. Prof. Stanisław Łach
Psalm ma formę dialogową Mógł służyć pielgrzymom jako liturgiczna modlitwa przy wejściu lub odejściu ze świątyni na Syjonie. Uczeni twierdzą, że chodzi o dialog między kapłanem a pielgrzymem. Zmiana osoby w kolejnych wierszach rodzi jednak pewne problemy. Ks. Prof. Stanisław Łach proponuje rozwiązanie tego problemu przez przyjęcie, że nie chodzi o dialog dwóch osób, lecz o monolog psalmisty z samym sobą. Zamknięci w ciemności próbujemy walczyć z lękiem. Rozmawiamy. Rozmowa jest tym dla duszy, czym światło dla oczu Ton i wysokość głosu „mówią” o emocjach. Szybko znika lub osłabia się poczucie lęku. Czy słyszałeś swój głos? Czy słyszałeś go wtedy, gdy krzyczysz? A wtedy, gdy się modlisz? W ciemności, gdy brak osoby, do której można mówić, pozostaje dialog z samym sobą. Tak, aby słychać było własny głoś. Czasownik „czuwać” dosłownie znaczy „odmawiać sobie snu podczas nocy” Chrześcijanin czuwa. Ma bowiem żyć w nocy nie przynależąc do niej.
Wiesław Gdowicz
My - chorzy na pozory, prawomocne kłamstwa, fałszywe kształty Boga, świętości czy wydumanej miłości - widząc konanie i gaśnięcie wszelkich pozorów na Chrystusowym krzyżu powracamy do zdrowia, odzyskujemy dobry wzrok. Jeżeli ukrzyżowane pozory zła są dla nas zbawienne, to dlatego, że zgubiły nas pozory dobra.
Paul Beauchamp SJ